Dårlige anmeldelser og rejseselskaber
Er du nogensinde blevet skræmt af dårlige anmeldelser på Trustpilot? Og har dårlige anmeldelser gjort dig nervøs for at bestille en rejse, et par flybilletter eller et hotel? Så er du langt fra den eneste, kan jeg fortælle dig!
Jeg får jævnligt spørgsmål fra læsere, der er blevet nervøse over dårlige anmeldelser på Trustpilot. Men lige præcis i rejsebranchen vil jeg mene, at man skal tage anmeldelser med et ekstra stort gran salt.
Lad mig forklare.
Dårlige anmeldelser – et udbredt fænomen
Undersøger du sagen nærmere, vil du hurtigt opdage, at dårlige anmeldelser af rejsevirksomheder på Trustpilot er reglen snarere end undtagelsen.
Langt de fleste flyselskaber, rejsebureauer og bookingsider får dårlige anmeldelser.
Selv mange af de største og mest troværdige selskaber får decideret elendige anmeldelser.
Se bare de eksempler, jeg har fundet herunder.
Hotelbookingsider
For at illustrere min pointe kan vi jo starte med at se nærmere på en af verdens allerstørste hotelbookingsider – Booking.com.
Booking.com er et selskab, de fleste stoler blindt på. Og det giver rigtig fin mening, eftersom Booking.com er en af de mest anerkendte hotelbookingsider på markedet.
Men det ændrer ikke ved, at selskabet får forfærdelige anmeldelser på Trustpilot. Knap 40.000 anmeldelser har resulteret i en “dårlig” 1,3-score.
Et andet eksempel på en anerkendt hotelbookingside, der får tæsk på Trustpilot, er Hotels.com. Ligesom Booking.com får Hotels.com en rød 1,3-score.
Et tredje eksempel kunne være Expedia – endnu en mastodont i rejsebranchen – der får så dårlige anmeldelser, at selv Thomas Treo ville mene, at de fleste af dem var i overkanten.
Jeg kunne snildt fortsætte med flere eksempler, men forhåbentlig kan du se, hvor det bærer hen.
Flyselskaber
Flyselskaberne går heller ikke fri.
Se bare Europas største flyselskab – Ryanair.
Mange elsker at hade Ryanair, og det irske lavprisflyselskab har generelt et lidt blakket ry. Så at de får dårlige anmeldelser, er måske ikke så overraskende.
Mere overraskende er det derimod, at Skandinaviens flagskib på flyfronten – SAS – får lige så ringe anmeldelser som Ryanair. De fleste ville nok alligevel mene, at SAS burde få bedre anmeldelser end Ryanair.
Det bedste “bevis” for, at man skal tage flyselskabernes anmeldelser med et gran salt, får du dog i form af Qatar Airways.
Qatar Airways blev så sent som i september 2022 kåret som verdens bedste flyselskab ifølge flyeksperterne fra Skytrax. Det skete ifm. 2022 World Airline Awards.
Men på trods af kåringen som verdens bedste flyselskab slipper de ikke for dårlige anmeldelser på Trustpilot – her “belønnes” de i stedet med en rød 1,6-score.
Skulle man tro anmeldelserne på Trustpilot, er der altså ikke den store forskel mellem Europas mest kontroversielle lavprisflyselskab og verdens bedste flyselskab.
Rejsebureauer
Til sidst har vi rejsebureauerne. Og de er heller ingen undtagelse – endnu engang ser vi miserable anmeldelser.
Se bare Spies – Danmarks største rejsebureau og en utroligt troværdig og populær rejsearrangør. Som de eneste af mine eksempler sniger de sig lige akkurat op på en “under middel” 2,2-score.
Trods dårlige anmeldelser skal du dog overhovedet ikke være nervøs for at bestille en rejse hos Spies.
Et sidste eksempel for denne gang kunne være TUI, der også får dårlige anmeldelser. Men igen er der altså tale om et stort, anerkendt rejsebureau, som du kan stole på, selvom de får dårlige anmeldelser.
Forhåbentligt har du nu fået en fornemmelse af, at du ikke skal tro på alt, hvad Trustpilot-anmelderne skriver. I hvert fald når det drejer sig om rejsebranchen!
Og jeg vil igen understrege, at eksemplerne ovenfor blot er et lillebitte udvalg. Rejsebranchen er tilsyneladende bare ikke gode venner med Trustpilot.
Stol på Trivago og Momondo
Til allersidst vil jeg kort gøre opmærksom på, at du som udgangspunkt sagtens kan stole på de bookingsider, som de store søgemaskiner linker til.
Hverken Momondo eller Trivago er interesserede i at have utroværdige samarbejdspartnere, der snyder deres kunder. På den måde ville deres forretningsmodel falde til jorden.
Så hvis du har fundet et par flybilletter eller et godt hoteltilbud via Trivago, Momondo eller lignende, så er der altså tale om legitime tilbud – og ikke “snydesider”.
Momondo fører ikke tilsyn med de rejsebureauer de henviser til. Jeg er blevet svindlet hårdt af et rejsebureau som jeg ikke var i stand til at få fat i efterfølgende og beskeden fra momondo var klar : Det er ikke vores ansvar og det hverken kan eller vil vi tage ansvar for eller gøre noget ved !
Hej Martin 🙂
Tak for din kommentar.
Øv, det lyder som en rigtig dårlig oplevelse! 🙁
Momondo er blot en søgemaskine – så hvis du har haft problemer med en OTA (en af de bookingsider, de henviser til) er der desværre grænser for, hvad de kan hjælpe dig med. Jeg er sikker på, at Momondo ikke er glade for, at du har haft så dårlig en oplevelse med en af de bookingsider, de henviser til, for de risikerer jo, at du ikke ønsker at bruge deres søgemaskine igen – og det er de jo ikke interesserede i. Men jeg kan godt forstå, at det er en frustrerende situation at stå i :/
Må jeg spørge hvilken OTA/bookingside, du bookede igennem?
Pingback:Billige rejser, fly og all-inclusive ferier – Rejsespejder
Pingback:Billige rejser, fly og all-inclusive ferier – Rejsespejder