Log ind for at gemme hvad der inspirerer dig

Du kan tilføje op til 99 tilbud

Ryanairs skrabelodder: Har der nogensinde været en vinder?

Ryanairs skrabelodder: Har der nogensinde været en vinder?

Ryanairs skrabelodder: Har der nogensinde været en vinder?

Dem, som er fløjet med Ryanair før, kender proceduren – cirka halvvejs under flyveturen går flypersonalet igennem kabinen for at sælge skrabelodder. Og jeg må indrømme, at jeg selv en gang har købt dem i forbindelse med et “særtilbud”, hvor man fik 10 lodder for 10 euro . Min tanke var (hvis jeg overhovedet tænkte noget der), at pengene jo går til velgørenhed, og så har man muligheden for vinde 1 million euro. Men det var her, jeg begyndte at spekulere på, hvor mange af pengene, der egentlig går til velgørenhed? Og om der nogensinde har været en vinder?

Rejsespejder har været på jagt efter et svar!

Men lad os tage den fra starten. Under deres flyveture sælger Ryanair skrabelodder til 2 euro pr. stk. (medmindre man køber et “knaldtilbud” som mig). Hovedpræmien er 1 million euro (7,5 millioner kroner), og oven i det kan man ifølge Ryanair også vinde andre præmier – f.eks. biler, gavekort m.m. Herudover bliver det også “annonceret”, at pengene går til velgørenhed. Det lyder da ellers ikke dårligt, vel? Men hvordan ser det ud i virkeligheden?

Ryanairs skrabelodder: Har der nogensinde været en vinder? Screenshot bfm.eu.com[/caption]

Chancen for at vinde er 1 ud af 1,2 milliarder

Søger man på Google efter “Ryanair Scratchcards”, kommer man hurtig frem til en hjemmeside af et firma ved navn Brandforce, som er den egentlige operatør af “lotteriet”.

Her finder du også de forskellige regler. Her fremgår det bl.a., at der én gang om året er en lodtrækning, hvor man kan vinde milliongevinsten. Jeg skriver KAN, fordi et “vinderlod” ikke nødvendigvis er et “vinderlod”. Selvom man har “vundet” på loddet, skal man i første omgang registrere sig gennem ovennævnte virksomhed. Herefter kan man så deltage i en yderligere lodtrækning, hvor der bliver fundet én person. Men . . . er man så igen den heldige vinder af lodtrækningen, har man faktisk stadig ikke vundet millionen. Nej, i stedet får man lov til at deltage i endnu en lodtrækning, hvor man skal vælge én ud af 125 kuverter. I 124 af kuverterne er der en præmie på 50.000 euro (ca. 375.000 kr.), mens blot en enkelt kuvert gemmer på milliongevinsten. Du kan derfor nok regne ud, at dine vinderchancer ikke er særligt store – faktisk er vinderchancen ifølge en artikel fra The Sun kun 1 ud af 1.200.000.000 (1,2 milliarder).

Sammenligner man med f.eks. Lotto i Danmark, hvor chancen for at vinde hovedpræmien ifølge Danske Spil er 1 ud af 8,3 millioner, viser det sig hurtigt, hvor dårlige Ryanairs odds egentlig er.

Har der nogensinde været en vinder?

Men har der så nogensinde været en vinder af millionpræmien, siden Ryanair for første gang begyndte at sælge skrabelodderne i 2008? Det har Ryanair i hvert fald aldrig offentliggjort. Men ifølge en artikel fra The Irish Times fra 2017, har der faktisk aldrig været én, som har vundet hovedpræmien på 1 million euro. Dog lyder det, at der sidste år var en “Jane fra Irland”, som vandt 50.000 euro. I hvert fald hvis man skal tro Ryanairs egen hjemmeside.

Det skal selvfølgelig også understreges, at Ryanair også udlodder en del andre præmier som biler (mindst én gang om måneden), gavekort osv. Og her kan man godt finde en del billeder af glade vindere på både Brand Force’ hjemmeside og Ryanairs hjemmeside. En lille sjov sidebemærkning – Ryanair skriver på deres tyske side, at man kan vinde “luksusbiler”. Men kigger man så på billederne, er der udelukkende tale om biler i det lavere eller laveste prissegment. Men måske Ryanair har en anden opfattelse af ordet luksus – hvem ved? 🙂

Ryanairs skrabelodder: Har der nogensinde været en vinder? Screenshot bfm.eu.com[/caption]

egentlig

Til sidst det vigtigste spørgsmål for mig. Jeg er mere eller mindre ligeglad med, hvor stor min vinderchance er, hvis jeg til gengæld ved, at pengene går til et godt formål. Det er grunden til, at jeg gerne sender en SMS til en værdi af 150 kr., når der er KnækCancer. Det var også grunden til, at jeg valgte at købe Ryanairs skrabelodder. Så dette punkt er ret afgørende for mig – og sikkert mange andre.

Ryanair skriver på deres egen hjemmeside, at de “i løbet af de sidste 5 år har doneret 2 millioner euro (ca. 15 millioner kroner) til syv velgørenhedsprojekter i Europa”. Dvs. 400.000 euro om året (ca. 3 millioner kroner). Problemet er bare, at Ryanair ikke offentliggør, hvor mange penge de rent faktisk “indsamler” med deres skrabelodder. Ifølge en artikel fra The Sun fra 2016 bliver der solgt ca. 10 millioner skrabelodder om året. Tager man udgangspunkt i dette tal, betyder det (med en stykpris på 2 euro), at Ryanair sælger skrabelodder til en værdi af ca. 20 millioner euro (150 millioner kroner) – og så er de 400.000 euro, som Ryanair donerer, lige pludselig et fuldstændig latterligt lille beløb. Set i dette lys er det derfor virkelig svært at se den “velgørende” baggrund for “lotteriet”.

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar